Kratt-baletti Tallinnassa oli elämys
”Kyllä” oli selkeä vastaus 18 suusta kysymykseen, pidittekö näkemästänne Kratt-baletista. Yhteinen näkemys oli, että sen takia kannatti lähteä Attitydin pienelle balettimatkalle Tallinnaan 23.3. Bonuksena saimme erinomaiset opastukset Estonia-teatterin kulissien taakse ennen esitystä ja aurinkoiseen Tallinnaan sunnuntaiaamuna. Iloksemme Eeva-Liisa valotti kotimatkalla myös klassisen baletin pas ne deux´n ja modernin baletin dueton eroja ja taustoja, mikä lisäsi taas aimo annoksen ymmärrystämme.
Kratt (Hiisi) on ensimmäinen virolainen baletti. Sen juoni perustuu tarinaan myyttisestä, ahneelle isännälle rikkauksia keräävästä hiidestä. Krattin on säveltänyt Eduard Tubin ja se ensiesitettiin 31.3.1943 Vanemuine-teatterissa. Estonia-teatterissa sitä on esitetty vuoden 1944 jälkeen harvakseltaan. Nyt näkemämme Marina Keslerin koreografioiman version ensiesitys oli syyskuussa 2015. Tässä esityksessä talonpoikainen isäntä oli muuttunut ahneeksi tehtaanjohtajaksi, joka ei voinut hyväksyä sitä, että tytär rakastuu köyhään työläiseen. Raha ei kuitenkaan tee onnelliseksi ja lopussa hiisi tuhoaa isäntänsä ja kuolee myös itse.
Illan esityksessä tanssivat:
- Anatoli Arhangelski, isäntä, ahne tehtaanjohtaja
- Andrea Fabbri, paholainen, jolle isäntä luovuttaa kolme pisaraa vertaan, joiden vastineeksi hän saa apulaisekseen hänelle rikkauksia keräävän Krattin
- John Rhys Halliwell, Kratt, joka liikkui vikkelästi ja elävästi keräämässä aina lisää ja lisää rahaa isännälleen
- Jevgeni Grib, sulhanen, köyhä, tyttäreen rakastunut työläinen, jota tehtaanjohtaja ei hyväksy tyttärensä rakastetuksi
- Lola Howard, tytär, joka esitti ihastuttavasti rakastunutta nuorta
Vuonna 2015 Helsingin Sanomien kriitikko Jussi Tossavainen kirjoitti Keslerin Krattista: ”Uusi Kratt on perinnetietoinen, viihdyttävä ja vaihteleva.” Sitä se tosiaan on. Siinä on vahvoja, energisiä kohtauksia, herkkiä hetkiä, kansantanssia, saunovia miehiä, ahneutta ja tuhoa ja uuden ajan alkua.