Upea 23. balettimatka Pietariin
Attitydin 23. keväinen balettimatka Pietariin oli jälleen elämys niin vanhoille konkareille kuin uusille tuttavuuksille. Eeva-Liisan lähes vuoden uurastus ohjelman kokoamiseksi näkyi 36 matkalaisellemme tanssin kaltaisena: illuusiona helppoudesta.
Nähdyt esitykset olivat upeita, venäläisen baletin historiaa valoittavat vierailukohteet kiinnostavia ja ryhmän henki loistava. Paikallisen oppaamme Tatjana Pavlovan asiantuntemus Pietarin historiasta ja sen tapahtumista on häkellyttävän laaja, ja historian eri kerrostumiahan Pietarista löytyy. Europeiskajan sunnuntaibrunssilta saimme sekä visuaalisia että kulinaristisia elämyksiä ja sulateltavaa riitti niin aurinkoisen kanavaristeilyn kuin kotimatkan ajaksi. Sääkin suosi matkaamme ja näimme, miten Pietarin puistojen puut vihertyivät ja valkovuokot kukkivat Kannaksella!
Baletit ja teatterit
Matkan aikana näimme kaksi upeaa balettia: Le Corsaire Mikhailovski-teatterissa ja Kivinen kukka Mariinksi 1:ssä, joka on vanha ja perinteikäs pietarilaisten rakastama teatteri. Lisäohjelmavaihtoehtoina oli nykytanssiesitys Neljä vuodenaikaa Mariinski 2:ssa.
Le Corsaire, Merirosvo on alun perin Joseph Mazilierin Adolphe Adamin musiikkiin luoma baletti, jota eri koreografit ovat aikojen saatossa muokanneet. Mikhailovski-teatterissa näkemämme upean version ohjaus oli Mikhail Messererin.
Mikhailovskin miesenergiantäyteinen esitys sisälsi runsaasti upeita hyppyjä, nostoja, sapeleiden kalistelua ja herkkiä hetkiä: uhoa, vihaa ja rakkautta. Mikhailovskin loistavat tanssijat tulkitsivat kaikki eri tunnetilat koskettavasti ja tyylipuhtaasti.
Kivinen kukka on harvoin nähty baletti. Se on säveltäjä Sergei Prokofievin kahdeksas ja viimeinen balettisävellys. Koreografian tähän 50-luvulla ensiesitettyyn balettiin on tehnyt Juri Grigorovich.
Mariinskin esitys oli todellinen elämys: upeita sooloja, kaksintansseja ja joukkokohtauksia värikkäissä puvuissa näyttävissä lavasteissa hienon musiikin siivittäminä. Erityisen vaikutuksen teki vuorenhalijana tanssineen Jekateriina Tsebkinan notkeus ja taidokkuus.
Nykytanssiesityksen Neljä vuodenaikaa koreografi on nuori tanssija ja koreografi Ilja Shivoi, joka on saanut inspiraation koreografiaansa kuultuaan Max Richterin version Antonio Vivaldin Neljä Vuodenaikaa -viulukonserttosarjasta.
Viiden taidokkaan parin tanssi minimalistisissa lavasteissa kauniin musiikin tahdissa oli piristävä kokemus kahden vauhdikkaan ja värikylläisen esityksen jälkeen. Esitys toi esille ihmiselämän kaikki tunneskaalat herkän koskettavasti eikä huumoriakaan oltu unohdettu.
Esitys Mariinski 2:n moderneissa tiloissa tarjosi mahdollisuuden tutustua myös uuteen venäläiseen arkkitehtuuriin. Samalla voimme myös testata uusien yleistötilojen toiminnallisuutta ja ero vanhaan on selkeä: isokin joukko mahtuu liikkumaan helposti eikä tungoksesta ole tietoakaan.
Ballerina Matilda Ksesinskajan palatsi
Matilda Ksesinskaja (1872-1971) oli Venäjän keisarillisen baletin primaballerina, jolla oli läheinen suhde Venäjän tsaariperheen kolmen suurruhtinaan: Nikolai, Sergei ja Andrei kanssa. Myöhemmin emigroiduttuaan Venäjän vallankumouksen aikaan Ranskaan hän solmi avioliiton suurruhtinas Andrein kanssa.
Ksesinskaja oli ensimmäinen venäläinen ballerina, joka teki 32 fouettéa, joka oli äärimmäinen taidonnäyte siihen aikaan. Vuonna 1929 Mathilda avasi Ranskassa balettikoulun, jossa antoi yksityistunteja. Hänen oppilaisiinsa kuuluivat mm. Margot Fonteyn ja Alicia Markova. Viimeisen kerran Mathilda esiintyi 64-vuotiaana Lontoon Covent Gardenissa. Hän kuoli 99-vuotiaana Pariisissa.
Ksesinskajan palatsi sijaitsee lähellä Pietari-Paavalin linnoitusta. Venäjän helmikuun 1917 vallankumouksen aikana se toimi Leninin ja bloshevikkien päämaja. Vuodesta 1991 palatsi on ollut osa Venäjän poliittisen historian museoa.
Samoilovin teatteri- ja tanssitaiteen museo
Stremayannaja-kadulla sijaitseva teatteri- ja tanssitaiteen museo on perustettu aikanaan Samoilovin näyttelijäsuvun omistamaan huoneistoon. Teatterisuvun historian lisäksi museossa voi tutustua Venäjän baletin historiaan ja sen maailmankuuluihin tanssijoihin: Anna Pavlova, Vaslav Nijinsky, Galina Ulanova, Mikhail Baryshnikov, Rudolf Nureyev. Kierroksen lopuksi näytetyt filmit 1900-luvun alkupuolelta näiden loistavien taiteilijoiden osaamisesta sykähdyttivät.
Grand Hotel Europen brunssi on GRAND
Lämpimiä ruokiakin oli eivätkä kaikki alkupalatkaan ole näissä kuvissa. Ja tietysti juomaa oli myös riittävästi.
Pietari jokilaivalta katsottuna
Ennen Allegro-junan lähtöä Koti-Suomeen ehdimme tehdä kanavaristeilyn ja ihailla Pietaria laivasta. Aurinko helli niin matkalaisia kuin maisemia.
Pietarin ihmeitä
Autotonta Nevski Prospektia ei joka matkalla näe! Nyt sekin nähtiin, kun sen päällystettä uusittiin ja se oli liikenteeltä suljettu. Se tietysti aiheutti ruuhkaa muilla kaduilla ja muutoksia reitteihin. Perille kuitenkin päästiin ajoissa joka kerta.
Sekin ihme tuli koettua, että hotellin baarista oli lauantai-iltana kuohujuoma loppunut!